Institut für
Philosophie

 

Prof. Dr. jur. Reinhard May, Ph.D.

Institut für Philosophie
Universitätsstr. 1
40204 Düsseldorf, Germany
 

   
 

Biographische Daten

Studium der Philosophie, Rechtswissenschaft und Comparative Jurisprudence an den Universitäten Mainz und London.

1973 Erste Juristische Staatsprüfung und Ernennung zum Gerichtsreferendar am Landgericht Wiesbaden.

1975 Zweite Juristische Staatsprüfung (Assessorexamen, Wiesbaden).

1978 Promotion zum Dr. jur. (summa cum laude) an der Rechts- und Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät der Universität Mainz.
Doktorvater: Prof. Dr. jur. Theodor Viehweg.

1979 Dissertationspreis der Universität Mainz.

1980 - 2012 Wissenschaftlicher Angestellter am Philosophischen Institut der Universität Düsseldorf - Forschungsstelle für Rechts- und Sozialphilosophie, Comparative Philosophy.

1983 Doctor of Philosophy (Ph.D.) der University of London, School of Oriental and African Studies (SOAS).

Lehraufträge an den Universitäten Mainz (1984, 1985) und Köln (1986).

1995 Habilitation im Fach Philosophie und Ernennung zum Privatdozent an der Philosophischen Fakultät der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf.

2001 Außerplanmäßiger Professor an der Universität Düsseldorf.

 

Veröffentlichungen:

Monographien:

Aktuell: Humes Moralphilosophie unter chinesischem Einfluss, 2012
 

Frieden und die Aufgabe des Rechts, 1979.

Law & Society East and West, 1985.

Ex Oriente Lux, 1989; engl. u. d. Titel: Heidegger's Hidden Sources, 1996.
                              ISBN 978-0415 140 379 (hardcover)
                              ISBN 978-0415 140 386 (paperback)
                              ISBN 0 203 97979 6 (eBook Taylor & Francis)

Herausgeber:

Studien zu nichteuropäischen Rechtstheorien, Bd. I (1979), Bd. II (1986, türk. 1995).

Wissenschaftliche Abhandlungen in Fachzeitschriften (Aktuelle Auswahl):

Über Moral und Gesetz im abendländischen und ostasiatischen Denken (Archiv für Rechts- u. Sozialphilosophie, 83 (1997), S. 316-326).

Über "Law in a Changing World: Asian Alternatives", Rezensionsabhandlung (Archiv für Rechts- u. Sozialphilosophie, 87 (2001), S. 270-286).

Schopenhauers global philosophy, insbesondere in seiner Ethik. Zugleich ein neues Stück transeuropäischer Einflußforschung (Schopenhauer-Jahrbuch 2001, S. 83-98).

Et cetera:

CONCLUSIONS to Heidegger's Hidden Sources. In: Eastern Influences on Western Philosophy: A  R e a d e r. Edited by A.L. Macfie. Edinburgh University Press & Columbia University Press, 2003, chapter 17, pp. 315-322.

Haidegâ to "tao" (rôsô) no oshie, in: KÔZA: Hikaku shisô - tenkanki no ningen to shisô [Heidegger und die Tao-Lehren, in: Studienreihe: Vergleichendes Denken - Der Mensch in der Wendezeit und das Denken], 3 Bände hrsg. von Hajime Nakamura et al., Tôkyô 1993, Band 1, S. 229-258 [aus dem Deutschen ins Japanische übersetzt von Kaizô Endô].
 

Auszüge aus Rezensionen oben genannter Monographien (Auswahl):
 

Reinhard May
Law & Society East and West.
Dharma, Li, and Nomos, Their Contribution to Thought and to Life.
Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 1985
[Beiträge zur Südasienforschung, Südasien-Institut, Univ. Heidelberg, Band 105].
 

"May's findings are thoroughly researched [...]. This three-cornered cross-cultural enquiry into Comparative Jurisprudence breaks new ground, and should prove to be a powerful stimulus." (Journal of the Royal Asiatic Society, 1986, pp. 288f).

"His findings are instructive. [...] this complex inquiry [...] reflects admirable scholarly versatility." (Ethics, 97 / 1986-1987, p.499).

"This is an exciting and valuable study of immediate relevance to a number of academic subjects. It will prove to be of particular interest to students of comparative law and of comparative religion and philosophy. [...] The Heidelberg series deserves to be congratulated for making such innovative studies as May's available to a larger public." (Bulletin of the School of Oriental and African Studies, University of London, L / 1987, pp. 571f).

"This is a study of substantial and fundamental value to legal and social comparison and to a knowledge of influential world cultures in general." (Modern Law and Society, German Studies, Section II, XXI / 1988, pp. 147f).

"Dr. May has made a significant contribution to comparative jurisprudence. Moreover, to have accomplished that in mere 251 pages in no mean feat." (Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie, LXXV / 1989, pp. 423-425).

"Auf  jeden Fall ist es erfreulich, daß Ergebnisse vorgelegt wurden, die aus der Sicht der Studien zum Vergleichenden Denken höchstes Niveau repräsentieren. Ein Forscher, der dies aus alleiniger Kraft vollbringt, wird künftig nur schwer zu finden sein." (Deutsche Version des Sonderbeitrags in japanischer Sprache von Hajime Nakamura, in: HIKAKU SHISO KENKYU [STUDIES IN COMPARATIVE PHILOSOPHY], 16 (1990), pp. 266-268).

"This is a gem of a book in comparative jurisprudence [...]. It deserves close attention." (Pace Yearbook of International Law, 1992, pp. 425-427).

 

Reinhard May
Ex Oriente Lux. Heideggers Werk unter ostasiatischem Einfluß.
Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 1989.
 

"Es lohnt sich eine Auseinandersetzung mit diesem gründlich gearbeiteten und reizvollen Buch." (Zeitschrift für Missionswissenschaft und Religionswissenschaft, 4/1991, S. 318-320).

"[...] Reinhard May [...] kommt zu dem Ergebnis, daß zentrale Gedanken Heideggers - weit über das bisher bekannte Maß hinaus - von ostasiatischen Denkern [...] übernommen seien. Mit anderen Worten: Nichts Geringeres als ein neuer "Fall Heidegger", und zwar jetzt womöglich ein noch heiklerer, weil philosophischer, wird hier zur Diskussion gestellt." (Freiburger Universitätsblätter, Heft 112, Juni 1991, S. 142).

"[...] und wenn man nun liest, daß Martin Heidegger taoistische Gedanken aus deutschen Übersetzungen der beiden Klassiker (Laotse, Tschuangtse) übernommen habe, so ist das nicht verwunderlich. Allerdings hat, worauf Reinhard May akribisch aufmerksam macht, Heidegger die "fremde Denkweise ohne Hinweise auf die Quelle in eigene Texte" integriert (S.72)." (Nachrichten und Berichte der Humboldt-Gesellschaft, 8 (Mai 1992), S. 33).

"An Stelle der ausgefahrenen Geleise westlicher Heidegger-Interpretation [...] geht der Verfasser dieser Studie neue Wege." (Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie, 79 (1993), S. 454 f).

"In this book a detailed and thorough exploration of Heidegger and Asian connections is given and the question of influence is analysed in brilliant way." (Archív Orientální, 61 (1993), p. 233).

 

Reinhard May
Heidegger's Hidden Sources. East Asian influences on his work.
["Ex Oriente Lux" translated, with a complementary essay, by Graham Parkes].
London and New York: Routledge, 1996.
 

"In this translation of his 1989 book, Ex oriente lux, Reinhard May makes the bold claim that Martin Heidegger, one of the most influential of modern western philosophers, drew several of his key ideas from East Asian sources without ever acknowledging their provenance. In making this claim, May's work [...] exposes an overlooked history of mutual involvement between German and East Asian philosophers." (The Times Higher Education Supplement, 31 January 1997).

"If the conclusions of Reinhard May's essay [...] are accepted, then Heidegger's references to discerning a kinship with Asian traditions are disingenuous. For what May argues, in effect, is that any harmony of thought was not so much "pre-established" as established by Heidegger himself, that his own views were indelibly and consciously shaped by an unacknowledged debt to Eastern writings. [...] Like a good lawyer with a strong case - apparently he is a lawyer by training - May does not so much argue for his conclusion as let the facts speak for themselves: the facts, here, being the many striking correspondences between passages from Heidegger and ones from Eastern classics [...]. More interestingly, May's case threatens to damage Heidegger's standing as a philosopher more seriously than the familiar, and now substantiated, allegations of political involvement."  (Asian Philosophy, 7 (1997), pp. 242-244).

"This short piece of scholarship [...] makes out a case for an early and decisive East Asian influence on the formation of Heidegger's thinking." (British Journal of Aesthetics, 38 (1998), pp. 342 f).

"Reinhard May's study [...] suggests that Heidegger's thought is fundamentally indebted to his early familiarity with Zen Buddhist ideas and to his reading of Taoist classics [...]. [...] the suggestion [...] is provocative." (The Review of Metaphysics, 51 (1998), pp. 432-3).

"Reinhard May's [...] Heidegger's Hidden Sources [...] makes a significant contribution." (Philosophy East and West, 51 (2001), pp. 122-125).

"Finally, Reinhard May, in his conclusion to Heidegger's Hidden Sources (Chapter 17), an astonishing piece of research, concludes that Heidegger's thought was to a remarkable extent influenced by East Asian ideas. [...] The conclusions drawn by Reinhard May [...] appear all the more remarkable in view of the fact that, according to May, with the exception of Otto Pöggeler, Heidegger scholars have failed to take the possibility of Oriental influence on Heidegger seriously, even when reliable evidence to the contrary was made available." (A.L. Macfie: Introduction to Eastern Influences on Western Philosophy. A  R e a d e r. Edited by A.L. Macfie. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2003, p. 26).

 

Reinhard May
Humes Moralphilosophie unter chinesischem Einfluss. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2012.
 

Erste Reaktion, siehe B e r l i n e r  Z e i t u n g, Nummer 111, 12./13. Mai 2012, Magazin Seite 8: "Das Kind, das in den Brunnen fällt. Die große Reise einer Beobachtung, die zu einem Argument wird, das zu einer Redensart wird. Aus dem östlichsten China ins westlichste Europa. Über mehr als zweitausend Jahre hinweg." Von Arno Widmann.

 

Letzte Änderung:
10. Juli 2012
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