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Institut für Philosophie
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Prof. Dr. jur. Reinhard
May, Ph.D. |
Institut für Philosophie |
Universitätsstr. 1 |
40204 Düsseldorf, Germany |
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Biographische Daten
Studium der Philosophie, Rechtswissenschaft
und Comparative Jurisprudence an den Universitäten
Mainz und London.
1973 Erste Juristische Staatsprüfung
und Ernennung zum Gerichtsreferendar am Landgericht
Wiesbaden.
1975 Zweite Juristische Staatsprüfung
(Assessorexamen, Wiesbaden).
1978 Promotion zum Dr. jur. (summa
cum laude) an der Rechts-
und Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät
der Universität Mainz. Doktorvater: Prof.
Dr. jur. Theodor Viehweg.
1979 Dissertationspreis der Universität
Mainz.
1980 - 2012 Wissenschaftlicher Angestellter
am Philosophischen Institut der Universität
Düsseldorf - Forschungsstelle für
Rechts- und Sozialphilosophie, Comparative Philosophy.
1983 Doctor of Philosophy (Ph.D.) der University
of London, School of Oriental and African Studies
(SOAS).
Lehraufträge an den Universitäten
Mainz (1984, 1985) und Köln (1986).
1995 Habilitation im Fach Philosophie und
Ernennung zum Privatdozent an der Philosophischen
Fakultät der Heinrich-Heine-Universität
Düsseldorf.
2001 Außerplanmäßiger
Professor an der Universität Düsseldorf.
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Veröffentlichungen:
Monographien:
Aktuell: Humes Moralphilosophie unter
chinesischem Einfluss, 2012
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Frieden und die Aufgabe des Rechts, 1979.
Law & Society East and West, 1985.
Ex Oriente Lux, 1989; engl. u. d. Titel:
Heidegger's Hidden Sources, 1996. ISBN
978-0415 140 379 (hardcover) ISBN
978-0415 140 386 (paperback) ISBN
0 203 97979 6 (eBook Taylor & Francis)
Herausgeber:
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Studien zu nichteuropäischen Rechtstheorien,
Bd. I (1979), Bd. II (1986, türk. 1995).
Wissenschaftliche Abhandlungen in
Fachzeitschriften (Aktuelle Auswahl):
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Über Moral und Gesetz im abendländischen
und ostasiatischen Denken (Archiv für Rechts-
u. Sozialphilosophie, 83 (1997), S. 316-326).
Über "Law in a Changing World:
Asian Alternatives", Rezensionsabhandlung
(Archiv für Rechts- u. Sozialphilosophie,
87 (2001), S. 270-286).
Schopenhauers global philosophy, insbesondere
in seiner Ethik. Zugleich ein neues Stück
transeuropäischer Einflußforschung
(Schopenhauer-Jahrbuch 2001, S. 83-98).
Et cetera:
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CONCLUSIONS to Heidegger's Hidden Sources.
In: Eastern Influences on Western Philosophy:
A R e a d e r. Edited by A.L. Macfie.
Edinburgh University Press & Columbia University
Press, 2003, chapter 17, pp. 315-322.
Haidegâ to "tao" (rôsô)
no oshie, in: KÔZA: Hikaku shisô
- tenkanki no ningen to shisô [Heidegger
und die Tao-Lehren, in: Studienreihe: Vergleichendes
Denken - Der Mensch in der Wendezeit und das
Denken], 3 Bände hrsg. von Hajime Nakamura
et al., Tôkyô 1993, Band 1, S. 229-258
[aus dem Deutschen ins Japanische übersetzt
von Kaizô Endô].
Auszüge aus Rezensionen oben genannter
Monographien (Auswahl):
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Reinhard May Law &
Society East and West. Dharma, Li, and Nomos,
Their Contribution to Thought and to Life. Stuttgart:
Franz Steiner Verlag, 1985 [Beiträge
zur Südasienforschung, Südasien-Institut,
Univ. Heidelberg, Band 105]. |
"May's findings are thoroughly researched
[...]. This three-cornered cross-cultural enquiry
into Comparative Jurisprudence breaks new ground,
and should prove to be a powerful stimulus."
(Journal of the Royal Asiatic Society, 1986,
pp. 288f).
"His findings are instructive. [...]
this complex inquiry [...] reflects admirable
scholarly versatility." (Ethics, 97 / 1986-1987,
p.499).
"This is an exciting and valuable study
of immediate relevance to a number of academic
subjects. It will prove to be of particular
interest to students of comparative law and
of comparative religion and philosophy. [...]
The Heidelberg series deserves to be congratulated
for making such innovative studies as May's
available to a larger public." (Bulletin
of the School of Oriental and African Studies,
University of London, L / 1987, pp. 571f).
"This is a study of substantial and
fundamental value to legal and social comparison
and to a knowledge of influential world cultures
in general." (Modern Law and Society, German
Studies, Section II, XXI / 1988, pp. 147f).
"Dr. May has made a significant contribution
to comparative jurisprudence. Moreover, to have
accomplished that in mere 251 pages in no mean
feat." (Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie,
LXXV / 1989, pp. 423-425).
"Auf jeden Fall ist es erfreulich,
daß Ergebnisse vorgelegt wurden, die aus
der Sicht der Studien zum Vergleichenden Denken
höchstes Niveau repräsentieren. Ein
Forscher, der dies aus alleiniger Kraft vollbringt,
wird künftig nur schwer zu finden sein."
(Deutsche Version des Sonderbeitrags in japanischer
Sprache von Hajime Nakamura, in: HIKAKU SHISO
KENKYU [STUDIES IN COMPARATIVE PHILOSOPHY], 16
(1990), pp. 266-268).
"This is a gem of a book in comparative
jurisprudence [...]. It deserves close attention."
(Pace Yearbook of International Law, 1992, pp.
425-427).
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Reinhard May Ex Oriente
Lux. Heideggers Werk unter ostasiatischem Einfluß. Stuttgart:
Franz Steiner Verlag, 1989. |
"Es lohnt sich eine Auseinandersetzung
mit diesem gründlich gearbeiteten und reizvollen
Buch." (Zeitschrift für Missionswissenschaft
und Religionswissenschaft, 4/1991, S. 318-320).
"[...] Reinhard May [...] kommt zu dem
Ergebnis, daß zentrale Gedanken Heideggers
- weit über das bisher bekannte Maß
hinaus - von ostasiatischen Denkern [...] übernommen
seien. Mit anderen Worten: Nichts Geringeres
als ein neuer "Fall Heidegger", und
zwar jetzt womöglich ein noch heiklerer,
weil philosophischer, wird hier zur Diskussion
gestellt." (Freiburger Universitätsblätter,
Heft 112, Juni 1991, S. 142).
"[...] und wenn man nun liest, daß
Martin Heidegger taoistische Gedanken aus deutschen
Übersetzungen der beiden Klassiker (Laotse,
Tschuangtse) übernommen habe, so ist das
nicht verwunderlich. Allerdings hat, worauf
Reinhard May akribisch aufmerksam macht, Heidegger
die "fremde Denkweise ohne Hinweise auf
die Quelle in eigene Texte" integriert
(S.72)." (Nachrichten und Berichte der
Humboldt-Gesellschaft, 8 (Mai 1992), S. 33).
"An Stelle der ausgefahrenen Geleise
westlicher Heidegger-Interpretation [...] geht
der Verfasser dieser Studie neue Wege."
(Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie,
79 (1993), S. 454 f).
"In this book a detailed and thorough
exploration of Heidegger and Asian connections
is given and the question of influence is analysed
in brilliant way." (Archív Orientální,
61 (1993), p. 233).
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Reinhard May Heidegger's
Hidden Sources. East Asian influences on his
work. ["Ex Oriente Lux" translated,
with a complementary essay, by Graham Parkes]. London
and New York: Routledge, 1996.
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"In
this translation of his 1989 book, Ex oriente
lux, Reinhard May makes the bold claim that
Martin Heidegger, one of the most influential
of modern western philosophers, drew several
of his key ideas from East Asian sources without
ever acknowledging their provenance. In making
this claim, May's work [...] exposes an overlooked
history of mutual involvement between German
and East Asian philosophers." (The Times
Higher Education Supplement, 31 January 1997).
"If the conclusions of Reinhard May's
essay [...] are accepted, then Heidegger's references
to discerning a kinship with Asian traditions
are disingenuous. For what May argues, in effect,
is that any harmony of thought was not so much
"pre-established" as established by
Heidegger himself, that his own views were indelibly
and consciously shaped by an unacknowledged
debt to Eastern writings. [...] Like a good
lawyer with a strong case - apparently he is
a lawyer by training - May does not so much
argue for his conclusion as let the facts speak
for themselves: the facts, here, being the many
striking correspondences between passages from
Heidegger and ones from Eastern classics [...].
More interestingly, May's case threatens to
damage Heidegger's standing as a philosopher
more seriously than the familiar, and now substantiated,
allegations of political involvement."
(Asian Philosophy, 7 (1997), pp. 242-244).
"This short piece of scholarship [...]
makes out a case for an early and decisive East
Asian influence on the formation of Heidegger's
thinking." (British Journal of Aesthetics,
38 (1998), pp. 342 f).
"Reinhard May's study [...] suggests
that Heidegger's thought is fundamentally indebted
to his early familiarity with Zen Buddhist ideas
and to his reading of Taoist classics [...].
[...] the suggestion [...] is provocative."
(The Review of Metaphysics, 51 (1998),
pp. 432-3).
"Reinhard May's [...] Heidegger's Hidden
Sources [...] makes a significant contribution."
(Philosophy East and West, 51 (2001), pp.
122-125).
"Finally, Reinhard May, in his conclusion
to Heidegger's Hidden Sources (Chapter
17), an astonishing piece of research, concludes
that Heidegger's thought was to a remarkable
extent influenced by East Asian ideas. [...]
The conclusions drawn by Reinhard May [...]
appear all the more remarkable in view of the
fact that, according to May, with the exception
of Otto Pöggeler, Heidegger scholars have
failed to take the possibility of Oriental influence
on Heidegger seriously, even when reliable evidence
to the contrary was made available." (A.L.
Macfie: Introduction to Eastern Influences
on Western Philosophy. A R e a d e r.
Edited by A.L. Macfie. Edinburgh: Edinburgh
University Press, 2003, p. 26).
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Reinhard May Humes Moralphilosophie
unter chinesischem Einfluss. Stuttgart: Franz
Steiner Verlag, 2012.
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Erste
Reaktion, siehe B e r l i n e r Z e i
t u n g, Nummer 111, 12./13. Mai 2012, Magazin
Seite 8: "Das Kind, das in den Brunnen
fällt. Die große Reise einer Beobachtung,
die zu einem Argument wird, das zu einer Redensart
wird. Aus dem östlichsten China ins westlichste
Europa. Über mehr als zweitausend Jahre
hinweg." Von Arno Widmann.
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