WAHL-O-MAT RESEARCH

Publications

Meanwhile there is a number of publications about the Wahl-O-Mat and other Voting Advice Applications (VAAs). You can find some online analyses and references of the Wahl-O-Mat research in Duesseldorf on this site.

Israel, Jonas (2017): Wirkungen des Wahl-O-Mat bei Wahlen, in: Journal für politische Bildung (1), p. 44-48.

Israel, Jonas/Marschall, Stefan/Schultze, Martin (2017): Cognitive dissonance and the effects of Voting Advice Applications on voting behaviour. Evidence from the European Elections 2014, in: Journal of Elections, Public Opinion and Parties 27(1), p. 56-74.

Heinsohn, Till/Israel, Jonas/Marschall, Stefan/Schultze, Martin (2016): Online-Wahlhilfen in Wahlkämpfen. Empirische Ergebnisse einer Panelbefragung zur Europawahl 2014, in: Zeitschrift für Politikwissenschaft 26(3), p. 253-277.

Israel, Jonas/Marschall, Stefan/Schultze, Martin (2016): Cognitive Dissonance and the Effects of Voting Advice Applications. Results from a Quasi-Experiment during Use of the Wahl-O-Mat before the 2014 European Elections, in: Politische Psychologie (1), p. 115-135.

Marschall, Stefan/Israel, Jonas/Schiefer, Melissa/Schultze, Martin (2015): Die Nutzung des Wahl-O-Mat bei "second order elections". Eine empirische Analyse anlässlich der Europawahl 2014, in: Kaeding, Michael/Switek, Niko [Eds.]: Die Europawahl 2014, Springer VS: Wiesbaden, p. 57-68.

Garzia, Diego/Marschall, Stefan (Eds.) (2014): Matching Voters with Parties and Candidates. Voting Advice Applications in a Comparative Perspective, Colchester/UK: ECPR Press. 

Hanel, Katharina/Schultze, Martin (2014): Analyzing the Political Communication Patterns of Voting Advice Application Users, in: International Journal of Internet Science 9(1), p. 31-51.

Marschall, Stefan (2014): Profiling Users, in: Garzia, Diego/Marschall, Stefan (Eds.): Matching Voters with Parties and Candidates. Voting Advice Applications in a Comparative Perspective, Colchester/UK: ECPR Press, p. 93-104.

Marschall, Stefan/Israel, Jonas (2014): Toy or Tool? Der Wahl-O-Mat als hybrides Angebot der politischen Bildung, in: Gesellschaft Wirtschaft Politik 63(3), p. 365-378.

Marschall, Stefan/Schultze, Martin (2014): German E-Campaigning and the Emergence of a ‘Digital Voter’? An Analysis of the Users of the Wahl-O-Mat, in: German Politics (published online first), p. 1-17.

Schultze, Martin (2014): Effects of Voting Advice Applications (VAAs) on Political Knowledge about Party Positions, in: Policy & Internet 6(1) p. 46-68.

Garzia, Diego/Marschall, Stefan (2012): Voting Advice Applications Under Review: The State of Research, in: International Journal of Electronic Governance (IJEG), Issue 3/4, Special Issue: Voting Advice Applications and the State of the Art: Theory, Practice and Comparative Insights, p. 203-222.

Marschall, Stefan/Schultze, Martin (2012a): Normalisierung oder Mobilisierung? Die Auswirkungen politischer Online-Kommunikation auf die Wahlbeteiligung am Beispiel einer Internet-Applikation zur Bundestagswahl 2009, in: Politische Vierteljahresschrift 53(3), p. 444-466. 

Marschall, Stefan/Schultze, Martin (2012b): Voting Advice Applications and their effect on voter turnout: the case of the German Wahl-O-Mat, International Journal of Electronic Governance (IJEG), Issue 3/4, Special Issue: Voting Advice Applications and the State of the Art: Theory, Practice and Comparative Insights, p. 349-366.

Schultze, Martin (2012): Effekte des Wahl-O-Mat auf politisches Wissen über Parteipositionen, in: Zeitschrift für Politikwissenschaft 22(3), p. 367-391.

Marschall, Stefan (2011): Nutzer und Nutzen - Der Wahl-O-Mat zur Bundestagswahl 2009, in: Schweitzer, Eva Johanna/Albrecht, Steffen (Hg.): Das Internet im Wahlkampf. Analysen zur Bundestagswahl 2009. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, p. 136-153.
(in German)

Marschall, Stefan (2011): Wahlen, Wähler, Wahl-O-Mat, in: Aus Politik und Zeitgeschichte 61, p. 40-46.
(APuZ 4/2011 "Parlamentarismus" complete approx. 1.5 MB)
(in German)

Marschall, Stefan/Schmidt, Christian K. (2010): The Impact of Voting Indicators: The Case of the German Wahl-O-Mat, in: Cedroni, Lorella/Garzia, Diego (Hg.): Voting Advice Applications in Europe. The State of the Art. Neapel: Scriptaweb, p. 65-90.

Marschall, Stefan (2009):
 Der Wahl-O-Mat als Instrument der Gesellschaftsberatung - Potenziale und Grenzen, in: Zeitschrift für Politikberatung Issue 2(3), p. 485-492.
(in German)  

Marschall, Stefan (2008): The Online Making of Citizens: Wahl-O-Mat, in: Georgi, Viola B. (Hg.): The Making of Citizens in Europe: New Perspectives on Citizenship Education. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, p. 137-141.  

Marschall, Stefan/Schmidt, Christian K. (2008): Preaching to the Converted or Making a Difference? Mobilizing Effects of an Internet Application at the German Elections 2005, in: Farrell, David/Schmitt-Beck, Rüdiger (Hg.): Non-Party Actors in Electoral Politics. The Role of Interest Groups and Independent Citizens in Contemporary Election Campaigns. Baden-Baden: Nomos, p. 259-278.

Marschall, Stefan (2005): Idee und Wirkung des Wahl-O-Mat, in: Aus Politik und Zeitgeschichte Issue 51-52, p. 41-46.
(APuZ 51-52/2005 "Wahlanalyse 2005" complete approx. 5 MB)
(in German)

Diese Seite ist auch auf Deutsch verfügbar.

Diese Seite ist auch auf Deutsch verfügbar.